Renault Scenic Zen DCI 110

Bilhuset Vestergaard Odense SV

Renault Scenic Zen DCI 110

Her er tale om en rejsevogn for hele familien. Vores første indtryk er en ganske flot og imponerende bil – ikke mindst på grund af de store 20” fælge. At bilen så også kan rumme en hel familie med bagage trækker jo ikke fra.

Af Stellinger & Kragekjær

Man stiger op i en Renault SCENIC, og inde på førerpladsen kan man glæde sig over de let aflæselige instrumenter inkl.
navi-systemet og betjeningsknapperne til varme- og klimakontrol. Gear og pedaler er velanbragt, dog vil man med stort fodtøj nemt komme til at strejfe bremsepedalens arm, når man træder på speederen. Ikke noget graverende, men det skal man altså lige være opmærksom på.

6. trins gearkasse med støjsvag motor

Alt fungerer fint, og ikke mindst de 6 gear går let ind, og samtidig kan man se i instrumentet, hvilket gear man er i. Ganske fikst, da man praktisk taget ikke hører motoren. Instrumentet lader sig indstille på flere måder. Vi valgte at have en tydelig omdrejningstæller, og så aflæse hastigheden digitalt. Alt i alt et fint layout. Motoren i vores testbil var en 1,5 L diesel på 110 hk med et godt moment, og koblet sammen med en 6 trins gearkasse har man det, man behøver. Det 6. gear er ganske højt, fx kører man ved de lovbefalede 80 km/t ikke ret meget over 1000 omdr/m. Det hele hjælper med til en ECU norm på godt 25 km/l.

Godt udsyn og siddekomfort

Ude på landevejen kan man glæde sig over et meget komfortabelt førersæde, som sammen med rattet kan indstilles på et utal af måder, så både store og små kan sidde godt. Der er et virkelig godt udsyn takket være den relativt høje siddeposition, men derfor kan venstre sidespejl
godt gemme et og andet. Men vi ramte hverken cyklister eller andet!

Udstyret med ”vognbaneassist”

Vores testbil var udstyret med ”vognbaneassist”, hvilket betyder, at bilen selv søger tilbage i den oprindelige vognbane. Det føles som en svag vibration i rattet blot for at minde føreren om, at man nu skifter vognbane. Systemet bygger på sensorer, som aflæser vognbane-striberne. Ganske fikst og en høj sikkerhedsfaktor, når nu mange bilister skal rode med telefoner, kaffekopper og andet, mens de kører. At
der også var sensorer til at hjælpe med manøvrering på trange pladser er kun et ekstra plus. Bakkamera kan i øvrigt fås som ekstraudstyr.

Ideel rejsevogn for hele familien

Inde i kabinen er der aflæggerplads i mængder, og i det hele taget må vi karakterisere Renault SCENIC som en nærmest ideel rejsevogn for hele familien eller for dem, som vil have en del gods med sig på turen.
Hvad koster så denne herlighed? Grundprisen starter ved 285.000 kr. ekskl. levering. Vores testbil med udstyr sneg sig lige over de    300.000 kr., hvilket må siges at være en meget konkurrencedygtig pris. Og så ser den altså ret sej ud med de store hjul!

Vores testbil var venligst udlånt af Autohuset Vestergaard i Odense SV.

www.autohuset-vestergaard.dk

Marianne Kirkeby

Add your Biographical Info and they will appear here.