Ford Kuga van

Ford Kuga van

FORD Kuga van 2,0 TDCI AWD

FORD Kuga van er en SUV, der kan leveres i flere forskellige udgaver. Vi havde mulighed for at teste ”top of the line”, nemlig en 2,0 TDCI AWD, hvilket betyder, at vi her har at gøre med en 4-hjulstrækker med en 2,0 l diesel på 180 hk samt et moment på ikke mindre end 400 Nm. Nu vel, så burde man kunne klare det meste.

 

Af Viggo Stellinger

 

Bilen er ca. 4,5 meter lang, lige godt 2 meter bred og 1,7 meter høj. Det er altså ikke nogen lille bil. Men den kaster sig ind i et marked, hvor der ellers kun var europæiske og japanske modeller at vælge imellem. Set i det lys må vi være ærlige og sige, at FORD har gjort deres hjemmearbejde til UG.

 
Bakkamera i særklasse

FORD Kuga har en rigtig god indstigningshøjde, og på plads på kommandobroen kan man nemt finde en rigtig god kørerstilling i et i øvrigt komfortabelt førersæde. Her starter morskaben så, for der er næsten ingen grænser for, hvor megen ”assist”, man kan få. Lad os blot nævne et af de bedste bakkameraer, vi har prøvet, med sensorer for ”tæt på emner”.
Infoskærmen har en virkelig fornuftig størrelse, og knapper samt diverse kontakter og greb sidder lige for. I vores testbil var der en 6 trins automatgearkasse med mulighed for at vælge gear med paler på bagsiden af rattet. Et tozone klimaanlæg var der sågar også.

 
Aflåselig værdiboks i metal
Dette er kun for seriøse købere: I varerummet er der en aflåselig værdiboks i metal, så man kan efterlade sine fortrolige papirer eller andet i rimelig sikkerhed. Det er noget, der duer.

Man har et godt udsyn – dog forekom Asøjlerne rimeligt brede, men med al den ”assist”, er det ikke noget problem. Da det nu var en SUV med 4-hjulstræk, så startede vi ud med de små, snoede skovveje. Desværre var der ikke ret meget sne, for det kunne ellers have været interessant. Men vores Kuga for rundt på de snævre veje med fuld kontrol. Det duer altså!

 
Meget lav støjniveau
Senere lod vi det komme an på at prøve motorveje. Her kunne vi konstatere, at kraftig sidevind kan mærkes, men heller ikke mere, og motoren leverer rigeligt med ”power”. Ved de højest tilladte hastigheder er støjniveauet meget lavt, men her skal man nok tænke sig godt
om, for Kuga leveres også med større hjul og lavprofildæk, og det kan godt gå hen og ødelægge fornøjelsen en lille smule, uanset hvor ”seje”, de ser ud.
At en bil i denne størrelse og med 4-hjulstræk alligevel godt kan køre 19 km/l er lidt af en bedrift. Når så vores TITANIUM-model kan erhverves for knap kr. 280.000 ekskl.. moms er den et seriøst bud i klassen. Der kunne måske godt blive plads til en i carporten?
Vores testbil var venligst udlånt af bilhuset Thybo i Bred ved Vissenbjerg. De er et af Ford’s erhvervscentre og tilbyder alt, hvad en virksomhed har behov for inden for erhvervskøretøjer.

 
www.bilhusetthybo.dk

 

 

Marianne Kirkeby

Add your Biographical Info and they will appear here.