Ny VW Crafter 2,0-I-TDI

Ny VW Crafter 2,0-I-TDI

Ny VW CRAFTER 2,0-I-TDI

 

VW CRAFTER har været kendt i nogle år, men her er der tale om en helt ny vogn fra for til agter. Vores testbil var med mellemlang akselafstand, hvilket giver en totallængde på lige knap seks meter. Det er altså en pænt stor kassevogn med plads til endog nogle stykker europaller, eller hvad man skal have med.

Af Stellinger og Kragekjær

 

Den nye model er spækket med nyheder for alle. Ikke mindst det intelligente parkerings-system gør parkering til en leg. Det gælder ikke mindst i de tilfælde, hvor en CRAFTER skal bruges til bykørsel. Men også indvendigt er der tænkt nye idéer ind. Med de nye ”ergoComfort”-sæder og de gode opbevaringsmuligheder er der også tænkt på dem, der tilbringer meget tid i førerkabinen.

 

Praktisk LED-lys i mørket

Førerkabinen er ret højt anbragt med et glimrende udsyn til følge. Testbilen var i øvrigt forsynet med fuld LED-lys, så man bliver bestemt ikke væk i mørket, og førersædet var luftaffjedret med kompensation for førervægt. Meget komfortabelt.

En meget letlæselig skærm med ”nær ved funktion”, hvilket betyder at man ikke skal røre skærmen, men bare være nær med en finger, så man slipper for rengøring. Knapper til automatisk klimakontrol med videre ligger lige til hånden. Motormæssigt havde vi en 2 liters TDI motor med 177 hk og et moment på hele 410 Nm. Koblet sammen med 6 trins gearkasse, og så har man tilstrækkeligt.

 

Både analogt og digitalt speedometer

Inden vi kørte ud, kunne vi glæde os over et velfungerende bakkamera samt sensorer hele vejen rundt, så chancen for at ramme stolper eller lignende, er meget lille. Under vores test lagde vi mærke til ret mange kassevogne med buler og skrammer i siden, så det ekstra sikkerhedssystem er ikke for sjov. Vi kunne også glæde os over en forbavsende lille venderadius til en bil i denne størrelse. Med et godt førersæde og et meget lavt støjniveau, går det raskt ud over stepperne, så det er da meget godt, at man kan aflæse hastigheden både analogt men også digitalt, og alligevel var vi lige ved at smutte i fælden. Så kan man lære det.

 

Hele 69 forskellige udgaver

Vi havde ikke lejlighed til at afprøve CRAFTER med fuldt læs, men med forhjulstræk og en progressivt affjedret bagaksel, så tror vi ikke, at der vil opstå problemer her. Vi har afprøvet lignende konstruktioner uden minusser. Dog skal man selvfølgeligt kontrollere dæktrykket, inden man smider store og tunge emner ind i varerummet. Sædvanen tro, så fås CRAFTER i ikke mindre end 69 forskellige udgaver med hensyn til størrelse og udstyr. Største længde er 7,4 meter både som kassevogn og som chassis. Der skulle derfor være noget for enhver smag og behov.

 

Alle former for sikkerhedsudstyr

Til overflod kan man få CRAFTER med alle former for sikkerhedsudstyr, så som automatisk nødbremse, vognbane-assistent, sidevindsstabilisator – kort sagt alt det nyeste. Man kan ikke lade være med at tænke på, at den førerløse bil må være lige om hjørnet. VW har aldrig hørt til de billigste, men kvalitet og service koster altså også penge. I øvrigt fås en VW CRAFTER fra kr. 1.995 om måneden på leasing, hvilket ikke er højt.

 

Vores testbil var venligst udlånt af VW Erhvervsbiler i Svendborg.

 

www.vw-svendborg.dk

 

Marianne Kirkeby

Add your Biographical Info and they will appear here.