En partner med fokus på sparring og vækst

En partner med fokus på sparring og vækst

Som det fremgår af firmanavnet Sport & Profil, så er sportstøj, profil- og arbejdsbeklædning, reklameartikler samt firmagaver det store område, som virksomheden spænder over. Det er et område som specielt efter finanskrisen har været i kraftig vækst, men selv om Sport & Profil allerede har en pæn andel af dette marked, så er der klar fokus på at øge denne vækst!

 

Af Søren Fohlmann

Sport & Profil har de seneste fire år haft kontor, lager, trykkeri og ikke mindst showroom på Holkebjergvej 75 i Odense SV. Her bestræber de otte medarbejdere – hvoraf over halvdelen er beskæftiget med salg og rådgivning – sig hele tiden på at give de mange kunder den bedste rådgivning inden for de respektive produktområder. Paletten er stor, og der kommer hele tiden nye trends og produkter til. Nyheder som skal præsenteres for kunderne for til stadighed at kunne være med helt fremme i frontlinjen. Netop sparring er derfor en vigtig del af virksomhedens mission i bestræbelserne på at styrke kundernes branding, uanset om det gælder sportstøj, profil- og arbejdsbeklædning eller reklameartikler. Det gælder i allerhøjeste grad om, at kunden bliver synliggjort på bedste vis!

Dybe rødder i den lokale sportsverden

Michael Johansen er indehaver af Sport & Profil og har arbejdet med sportsbeklædning i mere end 30 år. Han har en professionel fodboldkarriere i OB fra starten af firserne bag sig, så han kender om nogen til mekanismerne i sportens verden og dermed klubbernes forskellige ønsker og behov. Michael Johansen fortæller:

– Salget sker gennem vores relativt store netværk, hvor vi møder vores kunder. Vi sikrer korrekte leverancer og varer til tiden – også selv om det nogle gange er i små mængder eller med kort varsel. Vi lytter altid til kundens behov og giver en rigtig god behandling gennem hele forløbet. Ved at identificere og kende kunden kan vi finde den naturlige sammenhæng mellem profilbeklædningen og reklameartiklerne. Og ofte er vi kundens totalleverandør på hele området. Vi vil gerne være der, hvor vores kunder er. De skal lære os at kende og have fuld tillid til os. Så kan vi bedst rådgive dem og være med til at opbygge deres eget brand.

Lagerførende for både klubber og virksomheder

Ud af den samlede omsætning udgør cirka en tredjedel sportstøj til de mange klubber på Fyn. Sport & Profil er medlem af den landsdækkende kæde Sportigan, og har på den måde adgang til et stort fælles indkøbssamarbejde med de rigtige produkter til de rigtige priser. Blandt nogle af de fodboldklubber, som der er tæt samarbejde med, finder man Dalum IF, Marienlyst og Næsby Boldklub. De får løbende lavet spillertøj i brands som Nike, Adidas, Hummel og Craft og med egne klub- og sponsorlogoer.

De sidste to tredjedele af firmaets omsætning er fordelt på profilbeklædning samt gave- og reklameartikler. Fælles for dem er, at de bliver påført kundens logo efter nøje aftale. I flere tilfælde er Sport & Profil lagerførende, så kunden fx via en webportal kan trække på de ting, som de løbende har brug for. Og ønsker kunden det, så kan der aftales levering flere gange om ugen. Det gælder også receptionsgaver, som tæller alt fra gavepakker med chokolade og rødvin til Kay Bojesen-figurer – og i netop det prisleje, som kunden ønsker.

– Det er meget in at give gaver til både kunder og medarbejdere, men behovene er meget forskellige. Derfor har vi også forskellige sælgere til de respektive områder, og vi tager også hensyn til kemi og kompetencer. Men fælles for det hele er, at kunden kun behøver at handle ét sted, uddyber Michael Johansen.

Specielprodukter laves i Østen

Nyhederne inden for reklamegaver og -artikler findes typisk på messer som fx Formland. Ønsker kunden sit helt eget design eller specielle produkter som fx computertasker eller ølkrus i større mængder, så produceres de direkte i Østen. På den måde kan produktet laves individuelt til en rigtig god pris.

De nye trends inden for profiltøj hentes i både Danmark og Tyskland og omfatter typisk de kendte brands som Eterna, Bosweel, Sunwill og Clipper. Michael Johansen uddyber:

– Fælles for det hele er, at vi kan samle alt og vise de mange muligheder for kunden i vores eget store showroom, hvor tingene kan ses, berøres og prøves. Det giver kunden ro i maven ikke at skulle handle ind efter en webshop eller bladre i et stort katalog.

Blandt de mange erhvervskunder, som Sport & Profil arbejder med, er der opbygget nogle specielle fagkompetencer, hvor deres viden om markedet er unikt. Eksempelvis betjenes en lang række efterskoler, erhvervsskoler og fagforeninger over hele landet.

Vækst er vejen frem…

Trenden i branchen viser med al tydelighed en stor brancheglidning med færre leverandører. Derfor gælder det om at være med helt fremme, når de store aftaler skal lukkes. Det stiller øgede og skærpede krav til virksomheder som Sport & Profil. Derfor ligger det også i kortene, at virksomheden på længere sigt skal være endnu større og måske med flere afdelinger.

– Vi er fast besluttede på at vækste i fremtiden, og vi vil gerne agere på andre parametre end blot pris. Det kan ske via ændrede arbejdsprocesser, en organisk vækst, ansættelse af flere medarbejdere med nye kompetancer eller måske opkøb af andre virksomheder. Uanset hvad så vil vi gøre Sport & Profil endnu større og dermed bidrage til at opnå vores målsætning om øget vækst, slutter Michael Johansen.

 

www.sportogprofil.dk

 

Marianne Kirkeby

Add your Biographical Info and they will appear here.